Thursday, August 6, 2009

Basic awak cne?? Ok??


"Orang dulu-dulu, kecik-kecik dah hafal Quran, ilmu hadith?? beres....ilmu tafsir?? beress..., sebab tu datang la ilmu ape pn kt dorang, insyaallah dorang x kn sesat, sebab dorang punye basic dah setel awal-awal...", cakap Abang Hafiz dlm usrah ntah yang ke berapa, solehtaiko pun x ingat.

Tapi itulah hakikat zaman sekarang, kecik-kecik diajar benda-benda ngarut, menari la..., joget la..., mereka tak diajar untuk kenal Allah dan Islam awal-awal. Excusenye 'biar la, dorang kecik lagi...' . Haiyoo....sebab kecik la kena diajar. Kan orang tua cakap, melentur buluh biarkah dari rebungnya. Nanti dah jadi rebung x kan ter'geheh-geheh' nak ajar.

Kalau x percaya, tengok saja remaja-remaja zaman sekarang. Macam-macam budaya dah mereka ikut, dengan 'shuffle' laa...dengan kumpulan-kumpulan yang ngarot-ngarot la, dan yang paling peliknya semua tuu datang dari luar, dari negara asing. X kan mereka x pernah tanya, dari mana datang budaya tuu?? apa advantages dia??

Kadang-kadang bila termenung skali-skala, terfikir pasal benda-benda macam ni. Sampai sekarang solehtaiko x paham kenapa mereka-mereka itu asyik ikut jee benda-benda macam ni. Kalau ikut dan paham boleh terima lagi, masalahnya mereka x paham pun apa yang meraka buat. Bila ditanya moden la kononnya. Kejadah Moden ..!!!

Itu la pasai.......Ilmu Islam bukan diajar untuk dapat 'A' SPM jee....Islam itu agama yang sempurna. Dari bangun tidoo sampai tidoo balik semua dah ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W dan sahabat-sahabat baginda. Kalau Basic Islam kita dah kukuh, blajoo ler ilmu apa pun, brainwash la dengan ceramah apa pun, insyaallah kita x kan sesat. Alaa...kan Nabi ada cakap, "Aku tinggalkan kepada umatku 2 perkara, Siapa yang berpegang teguh dengan kedua-duanya, aku jamin dia x kan sesat. Perkara tersebut ialah Al-Quran dan Sunnahku....",siapa yang riwayatkan solehtaiko x ingat, tapi hadith ni disahkan SOHEH.

No comments:

Post a Comment