Monday, December 28, 2009

APA KEJADAH ??

23 Disember 2009 / 6 Muharram 1431 ; KUANTAN

Hari ni hari terakhir saya outstation di Pahang. Sebab dah dua hari pulun buat preventive maintenance di UMP Kampus Gambang dan UMP Kampus Pekan, Abang Bob, klien kami juga staff UMP bagi ‘can’ kami datang ke ofis lambat sikit. So lepas solat subuh berjemaah dengan roommates hotel, ada banyak masa untuk rileks. Tapi saya malas nak lepak lama-lama, baring atas katil hotel takde bintang yang sedap ni, dengan air-cond lagi, silap-silap tak bangun dah kalau tidur balik.

Lebih kurang pukul 9.30 pagi waktu henset celcom saya, semua roommates hotel saya dah bersiap untuk checkout. Lepas siap semua kerja boleh terus balik shah alam. Buat apa nak duduk kuantan lama-lama, bukan ada duit sangat. Company bagi duit nak hidup di Kuantan cukup-cukup je. Tapi rakan sekerja di bilik lain tak siap lagi, baru bangun masa tu. So kami semua yang dah bersiap kena la tunggu mereka dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Bak kata pepatah, penantian itu satu perkara yang menyeksakan.

Lebih kurang 10 minit kemudian, abang hafiz bersuara,” nama je islam…”.

“Pehal abang Hafiz ?”,tanya saya.

“Tengok belakang. Rilek je orang melayu masuk kedai sport toto beli nombor ekor”, abang Hafiz bersuara lagi sambil menjeling ke belakang.

Memang betul, seorang lelaki melayu yang agak berumur dengan pakaian ofisnya keluar daripada kedai sport toto dengan selamba lalu masuk ke sebuah kereta kancil. Nak pergi kerja agaknya.

Kemudian ada lagi, seorang pemandu lori pula masuk ke kedai tersebut dengan muka tak bersalah dan selang beberapa minit keluar lalu hilang dari pandangan kami.

Selang beberapa minit ada lagi orang melayu yang masuk ke kedai tersebut, selang beberapa minit keluar lalu hilang.

Kalau nak dikira, tak silap saya sepanjang kami tunggu rakan sekerja turun daripada hotel, tak kurang daripada 5 orang melayu yang masuk ke kedai sport toto selang beberapa kedai daripada hotel yang kami tinggal. Dan berdasarkan masa yang mereka ambil untuk keluar kembali, kemungkinan besar mereka sememangnya telah membeli nombor ekor. Lagipun sewaktu mereka keluar, memang mereka memegang sehelai kertas kecil. ???? Apa kejadah ???

Seorang melayu yang di dalam perlembagaan negara dinyatakan islam, masuk ke kedai sport toto, beli nombor ekor.

Apa kejadah ??

Tak rasa malu ke ??

Kalau search gambar-gambar di internet memang gejala ini dah lama berlaku,serius….

Kalau tak percaya cuba la sendiri.

(antara gambar yang saya jumpa di internet)


Tapi….hmmm….bila saya tengok muka mereka selepas beli nombor ekor, selamba je…rilek je…

Apa kejadah nie wei !!??

Apa kejadah nie !!??

No comments:

Post a Comment