Monday, December 28, 2009

HMMM…KREATIF…BAGUS,BAGUS….

25 Disember 2009 / 8 Muharram 1431

Pada hari itu saya ada program di Masjid Umar Al-Khattab, bertempat di Bukit Damansara, dekat dengan ofis syarikat. Sesi pagi habis tengahari, jadi lepas itu kami terus solat jumaat di situ.

Apa yang menarik ialah cara khutbah jumaat disampaikan di situ. Bila masuk je ruang solat, terpampang di layar putih dengan jelas tajuk khutbah pada hari itu, “ TAJUK KHUTBAH : KEWAJIPAN ZAKAT “. Secara tidak sedar, orang-orang yang ada di dalam ruang solat sudah sedia untuk dengar khutbah, dan mereka pun boleh agak isi-isi yang akan disampaikan oleh khatib.

Lepas azan kedua, khutbah bermula. Sepanjang khutbah, setiap isi-isi yang disampaikan oleh khatib terpampang di layar putih dalam bentuk yang ringkas dan padat. Makmum yang hadir dapat dengar dan tengok di layar putih isi-isi khutbah. Powerpoint yang khatib pakai pulak colourful, pendek kata, tak membosankan. Pelik, sepanjang khutbah, seriously saya tak menguap langsung, sakit kepala pun tak. Selalu kalau solat jumaat di masjid lain, kepala akan tertekan sikit sebab nak focus dengar khutbah, yela, bukan clear sangat pun microphone kadang-kadang.


(isi-isi khutbah terpampang di layar putih semasa khutbah)


Solat jumaat di Masjid Umar Al-Khattab memang satu daripada pengalaman yang menarik. Tak tau la kalau ada lagi masjid yang bagi khutbah macam ini. Seriously, sangat kreatif. Tak pernah terfikir pulak slide powerpoint boleh tolong melancarkan khutbah.

Syabas Inspektor Sahab !! Syabas !!
Plak plak plak !! (bunyi tepuk tangan).

No comments:

Post a Comment